قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس

اقتصادی‌ترین بندر ایران چشم انتظار نقش‎‌آفرینی سرمایه‌گذاران

چابهار- بندر راهبردی چابهار پس از توسعه زیرساخت‌ها و افتتاح فاز اول بندر شهیدبهشتی، آماده حضور همه‌جانبه سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف است.

 بندر چابهار بهترین، باصرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین بندر ایران برای سرمایه‌گذاری است چرا که این بندر به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در مبدا ورودی دریای عمان است و کشتی‌هایی که می‌خواهند وارد خلیج فارس شوند و در بنادر آن تخلیه و بارگیری کنند همه به ناچار باید از کنار آبراه چابهار عبور می‌کنند و همین امر موجب شده چابهار بهترین و اقتصادی‌ترین بندر خلیج فارس و دریای عمان برای تخلیه وبارگیری هزاران کشتی‌ باری باشد که سالانه از کنار آبراهه آن عبور می‌کنند.

چابهار اقتصادی‌ترین بندر خلیج فارس و دریای عمان

 به گفته تحلیل‌گران، نقش ارتباطی چابهار در دیپلماسی اقتصادی کشور نقش غیرقابل انکاری است چرا که این بندر بهترین، کم‌هزینه‌ترین و مهم‌ترین مسیر برای اتصال دو کانون جمعیتی در پشت چابهار از شرق اروپا تا افغانستان با جمعیتی بالغ ‌بر۸۰۰ میلیون نفر و جمعیت ۲۱ کشور رودر روی چابهار در حاشیه اقیانوس هند با حدود جمعیتی دو میلیارد نفر است.

قرار گرفتن چابهار در مسیر اتصال هند به آسیای میانه، آن هم در دوره ای از تاریخ که اختلافات هند و پاکستان نمی تواند راه را برای افزایش تعاملات اقتصادی دو کشور باز کند باعث شده ایران فرصتی مناسب برای یک بازی بردبرد به دست آورد.

چابهار همچون سایر چهارراه‌های ارتباطی جهان نیازمند ابزار حمل ونقل همچون بندر، جاده، فرودگاه و راه‌آهن است که اتفاقا پتانسیل و ظرفیت داشتن هر چهار ابزار در یک نقطه در چابهار وجود دارد و بنادری که این ویژگی را باهم دارند در دنیا بسیار انگشت شمار هستند.

با توجه به این ویژگی‌های منحصر به فرد بندر چابهار، از سال‌ها پیش‌ طرح توسعه این بندر آغاز شد و آذر ماه سال جاری با حضور رئیس جمهور فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به بهره‌برداری رسید.

در فاز اول طرح توسعه بندر چابهار ۶ میلیون تن به ظرفیت این بندر افزوده شده و ظرفیت این بندر از ۲ میلیون تن به ۸ میلیون تن در سال افزایش پیدا کرده است که در صورت توسعه پسکرانه ظرفیت بندر چابهار تا ۱۵ میلیون تن در سال نیز افزایش خواهد یافتدر فاز اول طرح توسعه بندر چابهار که از سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی آن آغاز شده ۶ میلیون تن به ظرفیت بندر چابهار افزوده شده و ظرفیت این بندر از ۲ میلیون تن به ۸ میلیون تن در سال افزایش پیدا کرده است؛ همچنین در صورت توسعه پسکرانه ظرفیت بندر چابهار تا ۱۵ میلیون تن در سال نیز افزایش خواهد یافت.

در فاز اول بندر چابهار ۵ پست اسکله شامل دو پست اسکله کانتینری با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۳.۵ میلیون تن در سال و یا به عبارتی ظرفیت ۵۵۰ هزار TEU ( واحد شمارش هر کانتینر) در سال و سه پست اسکله کالای عمومی با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال به بهره‌برداری رسیده است؛ اسکله‌های بندر چابهار قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی‌های عبوری تجاری جهان در کلاس پانامکس و سوپر پاناماکس با ظرفیت بیش‌از ۱۰۰ هزار تن  را دارند؛ در فاز اول طرح توسعه بندر چابهار ۳۰۰هکتار حوضچه کشتیرانی ایجاد شده که عمق آبخور آن ۱۶.۵- متر است که بیشترین عمق آبخور در بین بنادر کشور است و همانطور که اشاره شد قابلیت پهلودهی انواع کشتی‌ها را دارد.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *